REFERENSER RYTTARCOACHING

 

 

*Stort, stort tack Charlotte – för mig har du verkligen gjort skillnad! I maj förra året var jag med om en svår hästrelaterad olycka - en olycka som aldrig behövt inträffa om kunskap om hästhantering och säkerhet funnits hos dem som orsakade olyckan genom att skrämma hästen. Tack vare din metodiska och mycket givande coaching har jag framförallt fått tillbaka ridglädjen! Dina personligt anpassade andnings – och pilatesövningar har dessutom bidragit till att jag återfått kontakten med den djupa bukmuskulaturen som gått förlorad efter graviditeter och operationer, samt att stelheten i höfterna kraftigt avtagit. Där såväl naprapater som personliga tränare  gått bet – där har dina övningar gjort underverk! Rekommenderar varmt både dina coaching, andnings- och pilatesövningar!

 A.Karlsson

November 2017

 

Jag hade haft en del problem med mina nerver på tävlingarna som oftast gjorde att vi fick något ”misstag” på banan. Mamma och Charlotte har varit goda vänner sen innan så mamma puschade på att jag skulle gå till henne och bara pröva en gång, det kan ju inte skada. Så jag gjorde det, redan sekunden jag möte Charlotte så kändes det ”lugnt”, jag kunde prata rakt ut om allt jag kände! Vi gjorde några övningar, som när jag egentligen tänker efter var rätt skrämmanden för jag insåg hur lite koll jag hade på min kropp. Bara jag lärde mig hur jag skulle andas (vilket kanske låter lite konstigt) så ändrades nästan allt. Hur min häst ändrades, den blev mer avslappnad och fokuserad, endast för att jag ändrade sättet att tänka på och sättet att andas, var väldigt häftigt.

 Jag lärde mig så klart mycket mer än det, övningar som jag alltid kan träna på, jag hittade mitt självförtroende igen som hade råkat förvirra bort sig lite. Och nu har jag varit i Tyskland i snart ett år och tävlat, träna och jobbat. Och har mött på utmaningar men inte en enda som jag inte har lyckats ta mig igenom. Mina hästar går helt fantastiskt och det tackar jag Charlotte till stor del för!

 Jennifer Roos

 

*Jag har flera gånger i livet mått dåligt psykiskt och gått på en underhållsdos med antidepressiv medicin. För två år sedan blev det något fel med medicinen och jag började må riktigt dåligt. Samtidigt blev min islandshäst Katla skadad i ryggen. Utan att jag visste om detta slängde hon av mig så fort jag satte upp. Trots att Katlas skada sedan blev åtgärdad, mådde jag allt sämre och fick sådan ångest av att rida att jag slutade.

 Jag läste om Charlotte Almö och fick kontakt med henne och började regelbundet gå hos henne i januari 2013. Vi satte igång med pilatesövningar och efter övningarna samtalade vi. Jag hade svårt i början att förstå meningen med övningarna även om Charlotte pratade om vikten av balans och andning. Det som var oerhört värdefull för mig var hennes kloka synpunkter och annorlunda vinklingar av konkreta problem. Det kändes som att hon visste vad hon pratade om.

 Jag slutade i maj hos henne eftersom jag då flyttade ut på landet. Katla hade haft en medryttare, men i mitten av juli började jag rida henne själv igen. Min psykiater och jag hade kommit fram till en hållbar mix av medicinerna och jag började må bättre.

 Eftersom jag också fick ”kristallsjuka” (svår yrsel) under våren och fortfarande kan må illa, när jag lägger mig ner på golvet har jag inte kunat fortsätta med pilates. I stället går jag på gym för att stärka bål, rygg och ben. Andningen försöker jag dock att hålla koll på. Nu mår jag bra och hobbyrider ungefär som vanligt. Tack vare Charlotte rider jag nu med ökat självförtroende. 

D, 70 år

 

 *Det är helt fantastiskt!

Jag börjar få en helt annan rörlighet i kroppen jämfört med tidigare. Rörelser som jag inte kunde tidigare kan jag helt plötsligt göra nu :). Jag brukar reflektera över några gånger per dag hur jag andas och nu förtiden är det väldigt sällan jag kommer på mig att andas fel. Ridningen har också fungerat jättebra! Fast det finns ju mycket kvar att förbättra....

 Det är roligt när man träffar andra som har en sund inställning till hästhållning och hästträning. De flest är så fokuserade på prestation och tävling och alla snabb fix metoder. Det är en njutning för själen när man har en glad och positiv häst som bara längtar efter att göra det man ber den om och som svara på minst möjliga invärkningar. Det är bättre än en rosett. Pilatesträningen för ryttare är helt fantastisk!

Tack Charlotte!

Johan Olsson-Släger

 

* Utdrag nedan från reportage från tidningen Hästfocus som kommer ut i december 2012

Therese Bengtsson är en av dem som sökt upp ryttarcoachen Charlotte Almö för att få hjälp att få ordning på sin kropp och få bukt med sin ridrädsla efter en ridolycka förra hösten.

Hon brukade rida de värsta hästarna och klarade alltid ut det, men efter att ha skadat sig blev Therese Bengtsson rädd för att rida. Obalansen, smärtan och stelheten har hon nu fått hjälp med och sakta börjar glädjen till hästarna och ridningen att komma tillbaka.

 Jag hade sedan en tid slutat hos sjukgymnasten för det hjälpte inte. Jag har testat simning, som inte heller hjälpte och hade kommit till en punkt där jag kände att ”det var inte hållbart att äta smärtstillande som minttabletter”.

Jag var väldigt sned och stel. Det var jätteskönt när Charlotte rätade upp mig. Jag insåg hur dålig kroppskontroll jag hade, jag tappade balansen ofta. Det var därför jag var rädd för att rida också. Efter att ha gått till läkare, sjukgymnast och naprapat utan att bli så mycket bättre, hittade hon Charlotte och Horses for Life när hon satt och googlade på ridrädsla”.

Jag tyckte det var jobbigt. Jag visste inte riktigt vad jag hade för det är ju lite tabu i hästvärlden att säga att man blivit rädd för att rida. Det är ingenting man går och berättar precis, säger Therese när vi ses hemma hos Charotte Almö en dag i oktober. Under en månad kom Therese en gång i veckan, sen blev det varannan och nu är det var tredje vecka.

- Jag märkte faktiskt skillnad. I början tänkte jag ”hur ska något som är så pass långsamt kunna hjälpa?” Mycket har hänt under de knappt fyra månader hon regelbundet träffat Charlotte och idag är Therese tillbaka på hästryggen med en ny känsla av balans och kontroll i kroppen och mentalt.

 

* Ryttare med proffessionell verksamhet När jag kontaktade Charlotte första gången hade jag ganska nyligen startat en professionell verksamhet med utbildnings- och försäljningshästar som jag drev tillsammans med min partner. Verksamheten gick strålande och vi fick fler och fler kunder. Problemet var bara att jag utan att det egentligen hade hänt något särskilt bara blev räddare. Samtidigt som hästarna på ”ridlistan” ökade så minskade listan över vilka hästar jag kände mig trygg med att rida. Detta trots att jag klarade av att hantera hästarna och rida dem på ett bra sätt och att jag tidigare tävlat på hög nivå.

Tillslut mådde jag fysiskt dåligt varje morgon jag skulle åka till stallet och ibland även kvällen innan när jag tänkte på morgondagen och att jag återigen skulle behöva rida de hästar jag var rädd för. Jag upplevde att människor runt omkring mig hade svårt att förstå mig. Varför var jag så rädd, jag kunde ju rida? Och ja, jag hade nog svårt att förstå det själv också. Jag blev arg på mig själv och pushade och utmanade mig själv mer och mer vilket bara resulterade i större och större bakslag och ännu mer frustration, ilska och sorg. Ridningen var ju hela mitt liv och det jag alltid hade tyckt var det roligaste i världen och nu gjorde jag allt för att undvika den och funderade till och med på att sluta helt. Situationen hade blivit ohållbar när jag av en slump läste en artikel om Charlotte i Tidningen Ridsport och bestämde mig för att det var värt ett försök. Vad hade jag att förlora?

Både jag själv och andra i min omgivning var till en början ganska skeptiska – kunde detta verkligen fungera? Men det gjorde det! Sakta men säkert fick jag tillbaka kontrollen över min rädsla. Att träna pilates har hjälpt mig med ökad kroppsmedvetenhet och kroppskontroll och genom att öka min smidighet och balans (jag trodde att jag hade bra balans innan jag började - det hade jag inte!) kände jag mig säkrare i sadeln igen. Men det som har hjälpt mig allra mest är den mentala träningen och andningsövningarna. Att få träffa någon som har upplevt samma sak och som förstår och inte förminskar eller förlöjligar rädslan utan istället kommer med massvis av bra redskap för att bemöta och kontrollera den.

Andningsövningarna och den ökade kroppsmedvetenheten är något som jag verkligen har tagit med mig och som har hjälpt mig i många andra situationer än bara i ridningen. Charlotte har med sin varma och kloka person hjälpt mig på många fler plan i livet än bara i ridningen. Jag rekommenderar alla att prova på det här, antingen för att övervinna din rädsla eller för att få hjälp att hantera andra tuffa situationer i livet och må bättre.

 

Hej Charlotte,Vill bara tala om att jag tittat på din DVD "Pilates för ryttare" som jag köpte för en tid sedan. Bra initiativ! Jättetrevlig och välgjord DVD med bra övningar. Ska definitivt visa upp den och rekommendera den för eleverna på Strömsholm.

 Lycka till och hoppas att DVD:n säljer bra!

 Hälsn

 Mari Zetterqvist Blokhuis Ridinstruktör och pedagogiklärare på Strömsholm

 Författare och forskare i ämnet Ryttarens sits o balans

 

*Vill bara TACKA för ett helt UNDERBART träningsprogram. 
Blev helt yr efter första gångerna jag tränade på övningarna, och fick en AHA- upplevelse på hur ostabil jag verkligen är, trots att jag tränar både
Yoga och styrketräning. Känner mig EUFORISK, och det känns som att jag äntligen har hittat nyckeln till att stabilisera min sits!
Känner stora förhoppningar till att detta på sikt kommer att minska smärtor i kroppen, och förhöja upplevelsen när jag rider!

STORT TACK för att du delar med dig!

Med vänlig hälsning, Birgitta Gabrielsson, Matfors

 

*Det var oerhört rörande, bildande, inspirerande och eftertänksamt att lyssna
på dig. Övningar du visade gör jag nu en gång per dag, märker redan skillnad i
balansen.
Jag är så glad att vi fick dig till vår gala.

 Distansryttargalan 2015,

 Christina

 Anklams Ryttarförening

 

 Tack för idag Charlotte!

Det kändes mycket givande.

Precis som Adelinde Cornelissen, den holländska världstvåan i dressyr, satte fokus på sin clinic på Djurholms Ridklubb igår, vet vi nu vad som gäller för ryttaren

 -          bålstyrka

-          optimal balans och  kroppskontroll

-          rätt andning

 ...och detta kan man uppnå med Pilates......  

 Cecilia Kjellberg

Arrangör och deltagare Workshop Pilates för Ryttare7 april 2013, Lomma Ridklubb

 

*Det är helt fantastiskt!

 

*Utdrag nedan från bloggen Birgittas hästsida, hela inlägget hittar du på sidan:

http://birgittashastsida.blogspot.se/2012/04/lite-om-min-pilateskurs.html

"Jag har alltså deltagit i en 10-gångers kurs i pilates och anledningen till det kan man väl säga är att bland annat bloggläsare tipsat mig om att detta kunde hjälpa mig att förbättra min sits.Så under 10 kurstillfällen (sista gången till häst) har jag och några kvinnor till (vi har som mest varit 7-8 stycken) lärt oss att kontrollera våra kroppar bättre och jag tycker nog att det har gett effekt vad gäller min sits 

NN påtalade att jag satt bättre redan efter några veckor utan att veta om kursen och det var ju ett gott betyg"

Birgitta Manojlovic, Staffanstorp

 

"10 dagers økta ble "kronet" med en helt magisk helg med pilates trening
for ryttere. Charlotte Almö fra Sverige fikk oss til å bli kjent med våres
kropper og vi alle sammen merket stor forskjell etter bare to dagers hard
tenking, konsentrasjon og øving. Fantastisk, helt enkelt og noe som alle
sammen som rir (eller vil ellers bli mer balansert og smidig) burde få med
seg. Nå er jeg rimelig tom i hodet men kroppen skal jammen få seg en
pilatesøkt i kveld. Takk alle sammen som var med disse dagene!! En bedre
start på høsten kunne man ikke fått! "

 Tiu Similä, Björkengen gård, Storsjon, Norge

*Ju mer man tränar desto mer inser man hur bra det är och hur mycket det förbättrar både ridning och hälsa.:)

Lena Göransson, barabostalle@hotmail.com

 

*Jag kan verkligen rekommendera Pilates enligt Pilates for Life´´s principer som träningsform, både för ryttare och "vanliga dödliga". Att man utför rörelserna så långsamt och med kontroll ger verkligen effekt och efter varje pass känner man sig som en ny människa. Charlotte är en duktig, pedagogisk och inspirerande instruktör, både i verkligheten och på sin DVD. När kommer uppföljaren? :) 

 Varma hälsningar, Rita

 Rita Körkkö

 

*Är glad att jag upptäckt Pilatesträningen hos Pilates for Life! Min rygg har blivit så mycket bättre! Jag känner mig smidigare och har en större medvetenhet i min ridning! Tack för bra träning!(flower)

Liselotte Ohlsson, Svedala

 

*Hej Charlotte!  Hade ridkurs för min isländske tränare som tyckte att det hänt jättemkt med skritten på min häst, plus att min häst har börjat slappna av på ett helt annat sätt nu än tidigare då han ofta blev spänd och stressad när det ställdes nya krav på honom. Pilatesträningen för ryttare med fokus på balans, andning, avslappning och kroppsmedvetenhet har hjälpt mig och min väldigt känsliga och uppmärksamma häst, väldigt mkt.

 Vi ses på torsdag!

 Mvh

 Johanna, Deltagare i fortsättningskursen Pilates för Ryttare

 

 

*Hopprädd ryttare När jag fyllde 30+10 fick jag en hel helg hos min coach mot ryttarrädsla Charlotte Almö T. Det är i och med kontakten med henne jag börjat träna pilates 6 dagar i veckan, vilket nu gett fantastiska reslutat gällande min balans och sists. Hur som helst efter middag med familjen åkte jag iväg till Charlotte. Väl där satt vi hela kvällen i soffan o snacka, helmysigt. Programmet för helgen är pilatespass, gympapass, hoppning, healing och coaching.

 

Fick ställa klockan tidigt på lördag morgon, redan klockan 9 skulle vi vara nrer i Skivarp för pilates träning och därefter ett gympapass.

 

 

Charlotte förbereder, som tur var blev det inga bilder från passen men jag kan säga att jag var helt slut efter gympapasset. Lite mer träning skulle verkligen inte skada.

 

Begav oss sedan tillbaks hem till Charlotte efter ett stopp i matvaruaffären för att äta lunch och genomföra ett coachsamtal. Känns oerhört nyttigt och bra att få sätta ord på mina känslor kring min ridning generellt men framför allt min rädsla i hoppningen.

 

Första ridpasset fick jag rida Voltikki, ett 16-årigt superrutinerat sto som hoppar allt med en enorm glädje. Har hoppat henne två gånger tidigare när jag tränat för Charlotte.

 

 

Charlotte byggde en bana med fyra hinder som låg mellan 70-85 cm.

 

 

Mellan krysset och räcket med röd markbom är det 17 m, dvs 5 galoppsprång när anridning mot krysset sker i trav. Tyvärr blev det inga bilder från hoppningen vilket är lite synd, men men fokus är ju inte på fotografering utan ridning. Efter vårt tidigare coachsamtal hade Charlotte en bra bild av vad vi hade att jobba med. Var lite osäker inledningsvis, men när vi hoppat fram lite på krysset och jag sedan kommit på krysset följt av det upprättstående efter kändes det mycket bättre.

 

Känner verkligen vilken skillnad pilatesträningen gjort med min kropp. Jag känner mig mycket mera balanserad och framför allt att jag har kontroll. Även enligt Charlotte var skillnaden gigantisk från första gången hon såg mig rida i början av maj. Fick till ett par riktigt bra rundor, första hindret var det lilla krysset, hinder nr 2 var det efterföljande räcket med röd markbom sedan kom det vita och därefter det bruna snett igenom. Vet ärligt inte rikitigt hur jag ska beskriva min känlsa när vi var klara med dagens pass. Men minst alla synonymer förEuforisk :-)))))))))

 

Sedan bar det av hem mot Charlotte igen för att duscha och fixa middag, till den skulle vi konsumera lite vin var tanken. Ett smärre problem dök dock upp, Charlotte är nyinflyttade och hade inte skaffat någon vinöppnare. Problem är till för att lösas och så här löste vi det.

 

 

Javisst, ni ser rätt ;-) skruv och skruvmejsel. Hur bra som helst.

 

Efter middagen och en massa snack var det dags för healing, vilket jag verkligen kan rekomendera för den som inte prövat.  Satt och nattsudda tills ett på natten så lite trött var jag när klockan ringe vi halvåtta på söndag morgon. Efter en lång och gooood frukost begav vi oss till stallet.

 

Började med ett kort coachsamtal innan vi fixade iordning hästarna. Första passet red vi tillsammans. Denna gång red jag en nioårig valack e: QuitEasy u: Voltikki (stot som jag red under lördagens pass). Vi började med att skritta ut en liten sväng. Tog en bild med mobilen för att visa på den vackra vyn.

 

 

Det var lite läskigt till en början att hoppa en häst jag aldrig ridit förut. Kände mig trots allt stärkt efter lördagens pass och med vetskapen om att Charlotte aldrig skulle sätta upp mig på en häst jag inte skulle klara av. Hoppade samma bana som passet innan. Var lite för passiv och mest lik en passagerare i början och då gick det också därefter. Fick några sk***t språng men så fort jag tog kommandot och började rida gick det betydligt bättre. Känner mig stolt över mig själv, har nu hoppat små banor två dagar i rad på olika hästar utan att det blivit pannkaka. JAG KLARADE DET (med bravur sa Charlotte) blir så himla glad :-))))) Just nu känns mitt första mål inte helt omöjligt att uppnå, att jag ska tävla en 90-bana.

 

Efter lunch, paj avnjuten i sadelkammaren med kaffe och en chockladbit till efterrätt var det dags för nästa pass. En ny variant av bana fast med samma hinder som tidigare. Denna gång mer komplicerad och något högre, hindren låg på mellan 85-95 cm.

 

Lägger in bilden på hindrena igen för att lättare kunna förklara banan

 

 

Krysset var omgjort till ett räcke på 95 cm, avståndet mellan hindret med röd markbom och det omgjorda krysset var 17 m, dvs 4 galoppsprång. Denna bana som jag red idag hade det bruna hindret som nr 1, det vita som nr 2 och sedan det med röd markbom som nr 3 och därefter det omgjorda krysset. När Charlotte sa till mig under lördagens hoppträning att jag skulle räkna galoppsprången mellan hindren vid relaterat avstånd var jag kvick att svara att det var överkurs för mig just nu, ack vilken tabbe. Det var just vad jag behövde för att hålla nerverna i schack och inte trycka av hästen för tidigt. Det kändes inte fullt lika bra idag när jag red Voltikki som igår, dels var hon betydligt hetare och dels var banana svårare. Det tog ett tag innan jag "hamnade i min kropp" och tog kommandot och red, var nära att ge upp men tillslut fick jag till en kanonrunda och då gav vi oss.

 

På väg hem till Charlotte igen efter dagens två hoppträningar summerade vi upp mina tre hoppträningar, vad gick bra och vad gick mindre bra. Väl hemma hos Charlotte igen fick jag sätta mig ner och skriva ner bra, dåligt samt träna mer på. Dessutom skrev jag ner vilka verktyg som ska ingå i min verktygslåda när jag tränar. Avslutade helgen med lite mat och allmännt pratande om ditt och datt. STORT tack Charlotte för en super helg på alla sätt och vis.

 

Känner mig laddad och mer målinriktad än någonsin :-)

 

Väl hemma igen på söndag kväll tog jag in hästarna och sen var det mys i soffan tillsammans med Wille, katten Prinsen och en stor godisskål. MUMS